Ahad, Januari 13, 2008

Kartun Politik: Democracy Ditahan Jajahan? (1947)

Kartun dari majalah Kenchana, Bilangan 9, September 1947

Pada petang Khamis, 13 Mac 1947, Ahmad Boestamam, Ketua Angkatan Pemuda Insaf (API) telah ditahan oleh polis dan Special Branch Kerajaan Kolonial British dan dihadapkan ke mahkamah atas 3 tuduhan:

PERTAMA: Pada 21 Disember 1946, mengeluarkan sebuah buku kecil bernama "Testament Politik API" di Kuala Lumpur yang mengandungi perkataan² menghasut dan juga mengeluarkan perkataan "Merdeka dengan Darah", iaitu perbuatan menghasut mengikut undang² Sub-Section B, Tahun 1939.

KEDUA: Menerbitkan buku kecil tersebut adalah salah di sisi undang² Section 4, 1c undang2 13, Tahun 1939, dan 109 Penal Code.

KETIGA: Mencetak buku kecil tersebut, dituduh salah mengikut undang² seperti tuduhan kedua.

Ahmad Boestamam yang dibela oleh peguam John Eber (Malayan Democratic Union) telah didapati bersalah atas ketiga² tuduhan dan dikenakan hukuman denda $1,000 atau 6 bulan penjara kerjaberat untuk tuduhan pertama, $200 atau 1 bulan penjara untuk tuduhan kedua, dan $200 atau 1 bulan penjara untuk tuduhan ketiga. Dengan bantuan wang dari rakan2 perjuangannya, beliau memilih untuk membayar denda untuk mengelak dari dipenjara.

Ini satu contoh bagaimana Kerajaan Kolonial British mula mencengkam gerakan kiri dan menyekat ruang demokrasi rakyat. Seperti kata² Lim Kean Chye dalam filem 10 Tahun Sebelum Merdeka, "the British were beginning to show their hands... that they're gonna come back very strong and restore Colonial rule..."

Tiada ulasan: