Isnin, Mac 03, 2008

Pidato Tan Cheng Lock (23 Dis 1946)

Selaku Pengerusi AMCJA dan Naib-Pengerusi PUTERA-AMCJA, Tan Cheng Lock telah banyak menghadiri mesyuarat, demonstrasi dan rapat² umum di seluruh Malaya bagi membantah cadangan Perlembagaan Federation. Teks di bawah dipetik dari pidato beliau sehari selepas mesyuarat penubuhan Pan-Malayan Council of Joint Action (yang kemudian menukar nama kepada All-Malaya Council of Joint Action) di markas besar PKMM di Kuala Lumpur pada 23 Disember 1946.

Klik pada imej untuk besarkan.


Sumber: Buku Malayan Problems From A Chinese Point of View by Tan Cheng Lock, Edited by C.Q. Lee, TANNSCO, 1947

5 ulasan:

lifeinside berkata...

history is what defined by those who hold power. if you are interested in changing history then maybe you should hold power.

Fahmi Reza berkata...

benar, pendekatan "top-down" ialah satu cara untuk bawa perubahan kalau kamu mahu. tapi ia bukan satu2nya cara. jangan lupa inisiatif "bottom-up" seperti usaha filem 10tahun ini juga boleh bawa kesan kepada perubahan pendapat masyarakat tentang soal sejarah. apa yang boleh kamu lakukan ialah dengan tolong kami sebarkan filem ini kepada lebih ramai kawan2 kamu.

cabarannya ialah untuk meyakinkan rakyat tentang kebenaran dan bukannya memaksa mereka mempercayai kebenaran yang kamu mahukan.

magenta berkata...

ada orang tag kamu di merces letifer. nak tau 5 laman web kegemaran director 10 tahun sebelum merdeka.

Fahmi Reza berkata...

5 laman web:

1. ricecooker
2. wooster collective
3. killed by death
4. kakiseni
5. f-code

Fahmi Reza berkata...

nampaknya blog 10tahun tak selamat dari orang2 yang sibuk mencari ruang untuk berkempen.

hartal pilihanraya ke-12!